Skip to main content

TIPS MENJADI SEORANG PELAJAR YANG HEBAT



TIPS HEBAT UNTUK PELAJAR 
■■■■■■■■■■■■■■■■

1. Didik diri mandi waktu pagi antara pukul 1pagi - 6pagi. Pada waktu ini, sangat bagus mandi, kerana ia akan mengurangkan lemak dalam badan.
2. Jika bangun pukul 4 dan ke atas, jangan lagi tidur selepas itu, kerana jika tidur semula, akan melemahkan badan.
3. Didik diri sarapan antara pukul 7 pagi - 7:30 pagi. Bagus sarapan pada waktu ini kerana ia akan meningkatkan kadar metabolisme dalam badan.
4. Didik diri datang ke kelas seeloknya 10 minit awal atau lebih awal, kerana ia adalah adab, dan mungkin ada keberkatan di situ.
5. Didik diri makan tengahari dengan kadar biasa, selepas setengah jam,tidur seketika 10-15 minit, kemudian basahkan kepala untuk kembali segar.
6.Didik diri lakukan aktiviti fizikal selepas asar, kerana waktu ini tidak sesuai untuk belajar. Jadi, gunakannya untuk sebarang aktiviti fizikal.
7. Didik diri mandi malam lebih kurang antara pukul 6petang - 6:30petang. jangan beriadah terlalu lama, kerana ia akan meletihkan badan pada waktu malam.
8. Didik diri luangkan masa maghrib-isya` kepada Allah, kerana waktu ini adalah waktu tenangkan minda dengan terapi.
9. Didik diri untuk mula study lepas isya`. Hanya ambil masa 30 minit untuk satu subjek, seterusnya subjek lain, sampai cukup 2 atau 2 jam setengah untuk setiap malam.
10. Didik diri tidur awal, lebih kurang pukul 11 atau 11:30 mlm. Kerana pada waktu ini, hormon dalam badan perlukan rehat untuk memproses badan dengan baik.
11. Jangan lupa bertahajud dan qiamullail, kerana inilah ikatan yang kukuh antara hamba dan Penciptanya.

😊semoga bermanfaat😊
jangan lupa like page kami di FB 👉TeacherNet2U👈
Jangan lupa Share👍
👇👇👇

Popular posts from this blog

TEMPLATE jADUAL WAKTU kELAS DAN GURU XD

Mari dapatkan Template jadual waktu guru dan kelas yang menarik dan menawan :D CONTOH TEMPLATE JADUAL WAKTU KELAS 😍 Untuk dapatkan lebih lagi templet untuk saiz A4, sila klik link dibawah :D 👉download Template Jadual👈 semoga membantu jangan lupa untuk like page kami di FB 👉 TeacherNet2U 👈

KOLEKSI BUKU PROGRAM

Assalamualaikum wth dan salam sejahtera :) Berikut kami ingin kongsikan hasil inisiatif cikgu-cikgu dari seluruh Malaysia berkenaan  beberapa template Buku Program berformat Microsoft Publisher, Pdf dan Word untuk jadi sumber rujukan guru-guru lain. Antara buku-buku program yang dikongsikan adalah seperti berikut: untuk   mendownload  BUKU-BUKU PROGRAM ,  boleh klik link dibawah. cara mendownload  (klik link dibawah, tunggu 5 saat dan skip ad untuk muat turun) BUKU PROGRAM SAMBUTAN HARI GURU BUKU PROGRAM PERKHEMAHAN UNIT BERUNIFORM BUKU PROGRAM AWAL REMAJA BUKU PROGRAM PERASMIAN PENUTUPAN PERKHEMAHAN BUKU PROGRAM BALAPAN PADANG BUKU PROGRAM BENGKEL BUKU LIBRARY BUKU PROGRAM HARI KANAK-KANAK BUKU PROGRAM KHATAM QURAN BUKU PROGRAM SAMBUTAN HARI RAYA BUKU PROGRAM MERDEKA RAYA BUKU PROGRAM KEM MOTIVASI KEPIMPINAN BUKU PROGRAM HARI ANUGERAH CEMERLANG BUKU PROGRAM HI TEA GURU-GURU BUKU PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR BUKU PROGRAM MAJLIS PELANTIKAN PENG

KOLEKSI PERMAINAN BAHASA YANG MENYERONOKKAN :)

Assalamualaikum wth dan salam sejahtera.  😉 disini TeacherNet2U ingin kongsikan bahan Permainan Bahasa yang boleh digunakan untuk pembelajaran dan pengajaran sesuai dengan subjek Bahasa Melayu. Teknik main sambil belajar adalah kaedah yang mampu meransang minda murid dan guru di samping menjadikan pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan tidak bosan. Penerangan Teknik Main Sambil Belajar adalah seperti dibawah. 👇👇👇 TEKNIK MAIN SAMBIL BELAJAR  Permainan ini mampu mempertingkatkan lagi pengetahuan berkenaan Bahasa Melayu disamping seronok untuk dilaksanakan di dalam aktiviti pembelajaran. untuk mendownload PERMAINAN BAHASA , sila klik  link dibawah. cara mendownload  (klik link dibawah, tunggu sehingga 5 saat, skip ad dan download) JENIS JENIS PERMAINAN : ATUR SINONIM AWAL KATA BENTUK KATA DELAPAN KATA GANDA HURUF JEJAK KATA KATA BERSILANG LINGKARAN KEKATA SILANG SINONIM SISIP SUKU KATA SISIP VOKAL TEKA KATA TEKA SINONIM TEKA TEKI CREDIT :  Te